Jak vybrat helmu / přilbu na motorku ?

1. Úvod

Motocyklová helma patří mezi nedílnou součást výbavy každého jezdce, zkrátka pokud usednete za řídítka jakékoliv mašiny, ať už je to skútr či supersport, přilba na vaší hlavě rozhodně nesmí chybět. Jedná se o nejdůležitější prvek ochrany, a proto by se její nákup neměl podceňovat. V následujícím článku vás provedeme nejrůznějšími body, na co je dobré se zaměřit, kde například můžete ušetřit a kde je naopak lepší si připlatit. Průvodce se zaměřuje především na začínající jezdce, kteří se blíže seznámí s jednotlivými pojmy, členěním přileb dle typu, použitého materiálu apod. Pro pokročilejší jezdce to bude trošku opakování, nicméně opakování je matka moudrosti a novinek je čím dál víc.

2. Rozdělení dle typu motocyklových helem

Zde platí jednoduché pravidlo – přilbu vybíráme podle motorky. Ať už vám v garáži mašina stojí, nebo stále ještě dumáte, jakou koupit, tak helmu byste určitě měli vybírat podle typu motocyklu. Zákon sice nenařizuje, jaký druh přilby musíte na konkrétní motorce vozit, ale věřte, že otevřená helma na supersportu rozhodně neochrání, nebude ani trošku pohodlná a lidé, kteří alespoň trošku ví, si na vás ukáží prstem. Zkrátka výběr typu helmy podléhá typu motocyklu. Jakmile už budete vědět, na čem vyrazíte, můžete se směle vrhnout do jejího nákupu!

☰ Otevřené helmy

První kategorií jsou otevřené helmy, které volí povětšinou jezdci na skútrech, kteří se pohybují převážně ve městě a nedosahují vysokých rychlostí. Jedná se o nejzákladnější typ přilby, na který jsme byli zvyklí z let minulých, nenabízí ochranu spodní části obličeje a brady. V této kategorii narazíme na modely, které jsou vybaveny integrovaným hledím, některé i sluneční clonou. Ostatní modely (zejména retro, ale i levné moderní), hledím nedisponují, a tak jste jako motorkář nucen nasadit si brýle. Otevřené helmy jsou také velice populární mezi jezdci veteránských speciálů, café racerů nebo chopperů.

1

✅ Výhody: nízká cena, hmotnost, pohodlí v letních dnech
❌ Nevýhody: nízká bezpečnost (absence ochrany spodní části obličeje), diskomfort ve vyšších rychlostech

☰ Integrální helmy

Dostáváme se k nejrozšířenější kategorii, a to jsou integrálky! Ptáte se proč? Důvodů je hned několik. Za prvé jde o nejbezpečnější typ helmy vůbec, za druhé se hodí na většinu motocyklů, ať už na skútr, cesťák či supersport. Díky full face jednolité konstrukci poskytuje nejvyšší možnou bezpečnost, oproti otevřeným helmám chrání i spodní část obličeje a bradu. Co se týče komfortu a hygieny, většina modelů nabízí odnímatelné vnitřní výstelky, které se dají jednoduše vyprat. Integrální helmy jsou vybaveny celou řadou ventilačních systémů, nejčastěji jde o průduchy zepředu a zezadu, které eliminují mlžení plexi a odvádí přebytečné teplo z přilby.

Některé nabídnou integrovanou sluneční clonu, kterou lze jednoduše vyklopit i za jízdy s nasazenou rukavicí. Tuto kategorii bychom mohli navíc rozdělit na sportovní a sportovně-cestovní přilby. U sportovních/závodních přileb výrobce klade nejvyšší důraz na bezpečnost, co nejnižší hmotnost a samozřejmě aerodynamiku. U sportovně-cestovních modelů na rozdíl od závodních ve výbavě častokrát nechybí sluneční clona, příprava pro interkom a další doplňky.

2

✅ Výhody: bezpečnost, komfort ve vyšších rychlostech
❌ Nevýhody: vyšší cena

☰ Vyklápěcí helmy

Pokud jste se nenašli ani v jedné z předchozích kategorií, možná vás zaujmou vyklápěčky! Kombinací otevřené a integrální přilby vznikl poměrně nový typ, který se v poslední době stal symbolem cestovních motocyklů nebo řidičů z povolání (policisté). Zkrátka uživatelé, kteří za řídítky stráví více času,zajisté ocení její komfort. Vyklápěcí přilba je samozřejmě složitější o celý mechanismus vyklápění, navíc její konstrukce není jednolitá jako u integrální přilby. U levnější modelů počítejte s vyšší hmotností. Pozor, ne všechny vyklápěčky jsou homologovány pro oba způsoby použití (otevřený a integrální).

3

✅ Výhody: komfort, bezpečnost oproti otevřené helmě, dvojité plexi, více prostoru pro dioptrické brýle
❌ Nevýhody: nižší bezpečnost oproti integrální helmě, váha

☰ Enduro/motocrossové helmy

Tuto kategorii bychom si měli rozčlenit na přilby pro endurové motocykly, které mohou do silničního provozu a motocrossové speciály, které patří vyloženě na závodní trať. Endurové helmy, někdy označované jako dual sport, mají velice podobnou konstrukci jako integrálky. Navíc jsou osazeny nastavitelným kšiltem proti slunci a blátu a jiným nástrahám v terénu. Enduro helmy jsou navíc vybaveny výklopným hledím. Jezdec, který sedlá enduro mašinu převážně na silnici, občas s ní projede polňačkou nebo lesem, určitě při výběru sáhne po tomto typu s plexi.

Naopak majitelé ostrých endur, které se na silnici nepohybují, se zaměří na přilby, které jsou určeny pro motocross/ATV (čtyřkolky). Ty poznáte naprosto jednoduše, nemají plexi a jsou vybaveny celou řadou ventilačních otvorů. Motocrossové přilby jsou jedny z nejlehčích. V případě nákupu je nutné nezapomenout na brýle, které se dokupují zvlášť. Oba typy můžete použít i na silnici, pokud mají potřebnou homologaci, ovšem v tomto případě pohodlí nečekejte. Kšilt není aerodynamický, při rychlejší jízdě by vám odpor vzduchu otáčel hlavu. Pokud vlastníte supermoto/motard, určitě vybírejte z této kategorie.

4

✅ Výhody: nízká hmotnost, bezpečnost, ventilační systém
❌ Nevýhody: jednoúčelové

3. Rozdělení dle typu materiálu

Jakmile už víte, jaký typ helmy budete kupovat, určitě se dobře zaměřte na použitý materiál. Na něm totiž opravdu záleží! Jednak se od něho odvíjí samotná bezpečnost přilby, ale také cenová hladina. Cenovka samozřejmě nezávisí pouze na zvoleném materiálu, ale i na designu, kvalitě zpracování, výbavě a hmotnosti. Právě hmotnost přilby úzce souvisí s použitým materiálem, což si probereme v jednotlivých kategoriích.

5

☰ Termoplast

Jak už samotný název napovídá, jedná se o skořepinu, při jejíž výrobě se využívá plast – přesněji řečeno plastový granulát, ze kterého se vstřikovacím lisem vyhotoví dva výlisky. Ty se následně zataví a vznikne finální plastová skořepina. Přilby z termoplastu jsou z hlediska výroby nejjednodušší, proto jsou i nejlevnější. Velkou nevýhodou termoplastů je nízká bezpečnost a vyšší hmotnost, proto se hodí spíše na skútry a pomalejší motocykly, na kterých nestrávíte tolik času. Zároveň slušná varianta, pokud nechcete investovat velký balík do přilby, kterou vyvezete párkrát do roka.

Při výběru se setkáte s označením:

ABS – nejrozšířenější v termoplastech, poloviční houževnatost oproti polykarbonátu

SRS – termoplast s příměsí vláken, které zvyšují odolnost a pružnost (skořepina není z 2 výlisků)

☰ Polykarbonát

Opět tu máme materiál, jehož základním prvkem je plast. Ovšem při výrobě skořepin z polykarbonátu výrobci přidávají nejrůznější příměsi, aby dosáhli co nejvyšší pevnosti. Výroba probíhá podobně jako u termoplastových helem s tím rozdílem, že výsledkem vstřikované směsi je skořepina, která se sestává z jednoho kusu, což zaručuje vyšší odolnost. Jedná se o nejrozšířenější materiál s dobrým poměrem ceny a kvality.

☰ Kompozit

Při výrobě kompozitní skořepiny se využívají skelná, kevlarová či karbonová (uhlíková) vlákna, ve většině případů dochází k jejich kombinaci. Dražší modely kombinují karbon – kevlar, levnější skelné vlákno s jedním z nich. Největší výhodou kompozitu je jeho lehkost, zároveň obrovská pružnost a odolnost. Z hlediska bezpečnosti jde o ideální materiál. Oproti levnějšímu polykarbonátu a termoplastu se energie, která dopadne na skořepinu, rovnoměrně po celém povrchu rozprostře. Určitě se ptáte proč? Struktura kompozitních vláken náraz pohltí a rozptýlí jednotlivými vlákny dál, kdežto u polykarbonátu se náraz nevstřebá, spíš ho odrazí, takže se o bezpečnosti nedá úplně hovořit.

☰ Karbon

Uhlíková vlákna (karbon) najdeme zejména u závodní modelů, kde se klade co největší důraz na nízkou hmotnost a pevnost. Pokud tedy jezdíte závody a potřebujete opravdu lehkou, pevnou a bezpečnou přilbu, karbon bude správnou volbou. Karbon je sice extrémně pevný, ale s pružností už na tom není tak dobře (je křehký a snadno se láme), proto pro běžné užití raději zvolte kompozit. Za zmínku určitě stojí UV ochrana přileb. V dnešní době standardem, ale i přesto byste helmu neměli zbytečně vystavovat slunečnímu záření. Dochází k určitým změnám ve vlastnostech materiálu, ať už se jedná o termoplast, polykarbonát, kompozit či karbon. Obecné pravidlo výrobců zní: vyměňte helmu každých 3 – 5 let dle využití.

☰ EPS

Skořepina není jediné, co tvoří samotnou přilbu. Pod skořepinou najdeme expandovaný/pěnový polystyren (EPS). Jedná se o vrstvu, u dražších modelů o více vrstev, které pohlcují určité přetížení.

4. Velikost

Správná velikost helmy hraje zásadní roli na její bezpečnosti. Pokud zvolíte větší velikost, nebude vám na hlavě správně držet a při pádu neochrání ani ten nejkvalitnější kousek. Proto je opravdu důležité, aby přilba seděla, jak má. Při nákupu přes internet je samozřejmě složitější zvolit potřebnou velikost, nicméně s našimi tipy to určitě zvládnete hned napoprvé. Pokud by však nepadla, jak má, zboží jednoduše dopravte zpět a my vám rádi zašleme správnou velikost.

☰ Jak změřit obvod hlavy?

Naprosto jednoduše, vezměte krejčovský metr a změřte svůj obvod hlavy, který se měří lehce nad obočím a ušima. Obvod, ke kterému se doberete je potřeba porovnat s tabulkou velikostí (tu najdete na kartě – Tabulka velikostí). Tento údaj je pouze orientační, naměříte například velikost M, ale od jednoho výrobce Vám perfektně sedne S, od jiného zase L.

6

Helma vám při nasazení nesmí jít lehce na hlavu, ale s mírným odporem. Základní pravidla:
- nová přilba musí hlavu obepínat po celém obvodu, ovšem její tlak je přijatelný
- i bez zapínání přilba drží na hlavě, při pohybu do stran, nahoru a dolů se nepřetáčí
- helmu hned po vyzkoušení nesundávejte, vydržte v ní nějakou dobu
- vyzkoušejte si, jak z ní vidíte (každá helma, stejně jako lidská hlava má odlišný tvar)

Začínající motorkáři obvykle volí větší velikost, než by měli, což je chyba, které se vyvarujte. Pokud váháte, zvolte raději menší velikost, vnitřní výstelky jsou nové a po čase se vytvarují podle vaší hlavy

5. Design

Nakupujeme očima, bez debat! Zkrátka přilba se nám nejprve musí líbit, ale i design hraje velkou roli z hlediska bezpečnosti a konečné cenovky. Jednobarevná bude levnější na výrobu (především bílá a černá), nicméně za šera vás ostatní řidiči mohou snadno přehlédnout, kdežto barevné kombinace či reflexní modely jsou pravým opakem. Spousta výrobců nabízí od jednoho modelu třeba i dvacet barevných kombinací, a tak si vybere i nejnáročnější zákazník.

7

6. Příslušenství a komfort

☰ Hledí

Většina modelů je v základu vybavena čirým plexi, dražší modely pak těmi „barevnými“. Každopádně lze dokoupit hledí jiné barvy i zvlášť. V naší nabídce jich je celá řada: kouřové, zrcadlové, iridiové atd.

8

☰ Sluneční clona

Integrovaná clona poskytuje perfektní ochranu proti zapadajícímu sluníčku. Primární hledí zůstává čiré, takže při jízdě za snížené viditelnosti nejste omezeni jako u kouřového či iridiového hledí, ale pouze vyklopíte sluneční clonu.

☰ PinLock

Ochrana proti mlžení plexi, se kterým bojují majitelé uzavřených helem. Jedná se o plastovou odolnou fólii. Ta se připevní na původní plexi pomocí kolíčků/výstupků, které najdete na štítu helmy (ta musí mít přípravu pro PinLock, obvykle s označením "PinLock ready"). Samotná fólie má po obvodu silikonové těsnění, což zajistí nepatrnou vzduchotěsnou mezeru mezi PinLock vrstvou a plexi. Dražší modely se dodávají s PinLock systémem už v základu.

9

☰ Antifog

Úprava proti zamlžení hledí. Existují také anti-fog vložky, ovšem nejúčinnější ochranou je právě PinLock.

☰ Antiscratch

Úprava plexi proti poškrábání.

☰ Brýle

Jak jsme již zmínili výše, v případě otevřené helmy jsou brýle nutností. Dále se pak používají v motocrossových a endurových helmách. Při výběru doporučujeme sladit stejnou značku brýlí a helmy, jelikož je velká pravděpodobnost, že brýle do helmy dobře padnou.

10

☰ Interkom

Zařízení, jenž slouží ke komunikaci s ostatními motorkáři ve skupině. V případě, že budete interkom pořizovat, je dobré se nejprve přesvědčit, jestli je helma na interkom uzpůsobena (vnitřní vybrání výstelky – příprava pro interkom).

☰ Ventilace

Ventilační systém u modelů nižší třídy je naprosto jednoduchý, obvykle vzduch proudí dovnitř helmy jedním otvorem na bradě a nad plexi vychází ven, a to bez možnosti regulace. Propracovanější modely disponují celou řadou ventilačních systémů, nejen na bradě, ale i po bocích, nad plexi a v zadní části jsou umístěny otvory, které odvádí teplý vzduch z helmy. Navíc veškeré vstupy lze regulovat, čímž snadněji dosáhnete lepšího klimatu.

☰ Zapínání

DD kroužky – nejrozšířenější typ zapínání helmy, dva kroužky ve tvaru D, kterými se pásek provlékne a následně prvním z nich zase zpět a zajistí. Nejbezpečnější řešení, které nezklame. Nejčastěji v závodních helmách na motocross, supersport, ale i v dražších integrálkách. Ocelová přezka – rychlé a pohodlné řešení, podobný systém jako pás v autě Plastová přezka s ozubením – rychlé a pohodlné řešení, výhrada levnějších modelů.

11

7. Bezpečnost

Homologace. Helma musí bezpodmínečně splňovat homologaci ECE 22.05, ať už pro závodní účely, tak pro běžné užití na pozemní komunikaci. Americký trh homologuje normou DOT, setkat se můžete i s označení Snell, což je nejpřísnější norma na světě. Velice známý je i britský nezávislý test SHARP. Podobně jako testuje EURO NCAP automobily, tak SHARP zkouší, co reálně daná helma vydrží. Veřejně přístupné testy najdete na webu: https://sharp.dft.gov.uk/

12