PRODEJNA BUDE OTEVŘENA AŽ OD PONDĚLÍ 7.12. V OMEZENÉ OTEVÍRACÍ DOBĚ. AKTUÁLNĚ SE VĚNUJEME VELKÉMU MNOŽSTVÍ OBJEDNÁVEK Z ESHOPU. DĚKUJEME ZA POCHOPENÍ.

Čištění a údržba motocyklu

1. Úvod

Pokud se rozhodnete vkročit do světa jednostopých vozidel a pořídíte si vysněnou mašinu, určitě byste měli věnovat pozornost následujícím řádkům, které se zaměřují na správné čištění motocyklu a jeho pravidelnou údržbu. Jako každý stroj se i motocykl vlivem používání postupně opotřebovává, tudíž je nutné se o něj hezky starat. Správné a především pravidelné čištění společně s údržbou prodlužuje životnost jednotlivých komponent, od kterých se odvíjí samotná bezpečnost.

Proto doporučujeme investovat do kvalitních čisticích prostředků, spotřebního materiálu a příslušenství. Věřte, že čas a peníze, které zaplují do údržby, rozhodně nejsou jen tak vyhozené. Naopak, motorka si péči zaslouží, díly vydrží déle a snadno tak předejdete velkým nákladným opravám. Navíc máte pořád přehled a větší jistotu, že vás za jízdy nic nepřekvapí.

Jak se do takové údržby pustit? Čím začít, na co se zaměřit, co hravě zvládnete doma a co je lepší přenechat odborným servisům? Pokusíme se přiblížit v následujících bodech.

1

 

2.  Mytí/čištění motocyklu

Čistota půl zdraví! Tohle známé přísloví perfektně sedí i na motorky, i když místo zdraví si dosaďme spíš dobrý technický stav. Důkladné umytí a čištění je základ pro jakoukoliv další údržbu. Ještě předtím, než se vrhnete například na výměnu oleje, brzdovky nebo vzduchového filtru, je nutné mít mašinu dokonale čistou. Proč? Tak zaprvé se tolik neušpiníte, ale daleko podstatnější je, že se případné nečistoty nedostanou do míst, kde nejsou žádoucí.

Umýt motorku asi každý tak nějak zvládne, ale pár tipů pro vás máme. Očista krosky a supersportu je ve své podstatě podobná, zkrátka dostat všechnu špínu pryč! Nám se osvědčila kosmetika MUC-OFF.

Nezapomeňte věnovat speciální péči řetězu. Zbavte ho hrubých nečistot za pomocí speciálního kartáče. Následně použijte sprej na čištění řetězu a otřete řetěz do sucha.

carousel_3

 

Nicméně pro naše potřeby si je ale nyní rozdělíme:

Silniční motocykly

Prvně stroj odmočíme, nikdy na špinavou a suchou motorku neberte hadr nebo houbu, mohli byste totiž nenávratně poškodit lak. Postačí zahradní hadice, pokud máte vysokotlaký čistič, práce je jednodušší a rychlejší, každopádně dejte pozor na sílu vapky. Ta by mohla vlivem vysokého tlaku poškodit lak nebo citlivé komponenty, například prachovky tlumičů, kol, ale i přepákování a chladiče. Když už máte nahrubo umyto, popadněte mycí houbu, kartáč a čisticích prostředky. V naší nabídce je jich celá řada, například ekologicky odbouratelné nano produkty s vysokou účinností.

Opláchnete, osušíte a nakonec ošetříte finální vrstvou nano keramické kosmetiky, která pomáhá z povrchu odpuzovat vodu, špínu i nečistoty a velmi snadno se udržuje.

 

2

MX/enduro motocykly

U bahňáků, ale i u cestovních endur se bez vysokotlakého čističe opravdu neobejdete. Z vyjížďky nebo tréninku se zpravidla vracíte s tunou bahna, a tak se velký tlak vapky opravdu hodí. S obyčejným tlakem z hadice byste u toho trávili hodiny. Pokud je mašina doslova obalená bahnem, nejprve použijte plastovou škrabku. Následuje utěsnění výfuku, k tomu slouží speciální špunty, dále je pak dobré demontovat starý vzduchový filtr a nahradit jej mycím krytem (zašpiněný filtr lze při mytí ponechat, ovšem okolí airboxu takto nikdy dobře nevyčistíte). Opět jako u silničky dáváme pozor na prachovky tlumičů, gufera, přepákování a chladiče. Při neopatrném mytí se gumové součásti vysokým tlakem lehce poškodí, ložiska v přepákování snadno zreznou a je nutná výměna. Doporučujeme několikrát odmočit, pár minut počkat a znovu. Mezitím použijte mycí přípravky, ať už v rozprašovači nebo napěňovači vapky.

Tip! Abyste motorku umyli zespodu, položte ji na bok, řídítkem třeba na zvedací stojan. Pak se krásně dostanete i do hůře přístupných míst. Mytí provádíme ideálně na stojanu, můžeme volně otáčet koly a proudem vody vyčistíme řetěz. Aby vám příště bláto tolik neulpívalo na plastech, použijte silikonový olej. Plasty zároveň i perfektně oživíte!

 

3. Konzervace důležitý součástí

Stroj září čistotou a nyní promažeme vše, co se hýbe.

Začneme řetězem. Silniční motorky používají zpravidla těsněné řetězy (mezi články je pryžový o-kroužek, který drží mazivo uvnitř článku a zajištuje jejich volnost). V tomto případě volíme mazivo určené pro silniční motorky a těsněné řetězy. Sprejem nanášíme na vnitřní stranu článků k okrajům válečků, zároveň otáčíme zadním kolem a stříkáme řetěz v místě rozety. Jakmile olej zaschne, je dobré přebytečnou vrstvu otřít hadrem. Řetěz mažeme po každém mytí, větším dešti nebo 500 km.

U MX/enduro speciálů se obyčejně setkáme s bezkroužkovými řetězy, a to z důvodu minimálního odporu (odpor kladou právě těsnící o-kroužky). Zde použijeme speciální mazivo určené pro off-road podmínky. Olej tolik nelepí a vydrží extrémní zátěž. Řetěz mažeme minimálně po každém mytí, ale i v průběhu tréninku.

Zkontrolujeme i jeho dopnutí, u krosek a endur cca 55 mm vůle, u silniček zhruba polovina. Vždy se ale řiďte uživatelskou příručkou.

3

Další na řadě jsou ložiska podvozkových částí (v kolech, krku řízení, přepákování apod.). U endura a motokrosu často trpí přepákování (uložení zadního tlumiče). To ošetřujeme ložiskovou vazelínou, která perfektně odpuzuje vodu. Univerzálním mazivem WD-40 konzervujeme pohyblivé části, například čepy stupaček, hlavního a bočního stojanu. Pozor, bowdeny ani lanka se nesmí mazat, jsou opatřeny teflonovou vrstvou, kterou bychom pouze narušili, a na mastném povrchu by ulpíval prach.

Brzdy nesmí být mastné, jinak ztrácí svoji funkci. Proto je potřeba čističem brzd odmastit povrch kotouče, ale i destičky.

Pístnice tlumičů čistíme silikonovým olejem a stíráme hadrem. V případě, že by tlumiče rosily, šroubovákem opatrně sejměte prachovku. Prostor pod prachovkou a mezi guferem vyčistěte opět silikonovým olejem a vytřete papírovým ubrouskem nebo hadrem. Pokud tlumiče tečou, je na čase je repasovat.

Majitelé chopperů nezapomenou ani na ošetření kožených brašen, rolen a doplňků. A stejně tak důležité je před zimou ošetřit kožené moto oblečení.

balzám kůže

4. Provozní kapaliny

K bezproblémovému provozu motorky jsou zapotřebí kvalitní kapaliny, nic nového pod sluncem. Směs benzínu se vzduchem dodává motoru energii, ten však bez olejové náplně dlouho nepřežije. Hlavní funkcí oleje je snížení tření všech jeho pohyblivých částí. Během chodu pohonné jednotky se vytváří vysoké teplo, které je nutné chladit oběhem chladicí kapaliny. Namísto lankem ovládaných brzd dnes právě brzdová kapalina zajišťuje brzdný efekt, díky které na páčku nemusíte vyvinout tak velkou sílu a mašina i přesto zastaví.

U výše zmíněných náplní platí určitá pravidla, například interval výměny, správné množství nebo použitý typ.

Důležité: na provozních kapalinách rozhodně nešetřete, pečlivě dodržujte předepsané intervaly. Pravidelná údržba je klíčem ke spolehlivosti a bezpečnosti!

brzdová kapalina


Palivo

U paliva sledujeme tzv. oktanové číslo, které vyjadřuje odolnost paliva ve směsi se vzduchem proti samozápalu při kompresi ve válci motoru. V současné době na většině čerpacích stanic natankujeme stooktanový benzín, který neobsahuje biosložky. Naproti tomu nejrozšířenější Natural 95 biosložky bohužel obsahuje, ty na sebe váží vodu a znečišťují spalovací prostor. Proto je lepší si pár korun za litr připlatit a dopřát stroji to nejlepší. U prémiových paliv s vysokým oktanovým číslem nejde ani tak o navýšení výkonu (což si lidé často mylně myslí), ale právě o lepší složení, které motoru více vyhovuje.

Jestliže tankujete klasickou devadesát pětku, určitě mrkněte po aditivech. Přidáním aditiva do nádrže vytvoříte směs, která čistí palivové ústrojí, spalovací prostor, odstraňuje karbon a usazeniny. Kombinací stooktanu s aditivy chybu také rozhodně neuděláte, motoru to jenom prospěje.

Dvoudobé motory pracují se směsí benzínu obohacenou o motorový olej. Ten se buď nalévá rovnou do nádrže v poměru, který doporučuje výrobce, nebo má zvlášť oddělenou nádržku, ze které si automaticky přimíchává dle potřeby. Používejte oleje s doporučenou specifikací.

4

Olej

U čtyřtaktních motocyklů měníme motorový olej včetně filtru, u dvoutaktů máme motorový olej už v benzínu, tudíž se mění převodový olej. U olejů sledujeme zejména jeho viskozitu a parametry jako polo či plná syntetika. Vždy se řiďte pokyny výrobce, které najdete v uživatelské příručce.

Výměna olejové náplně probíhá na zahřátém motoru na provozní teplotu, olej zahřátím zřídne a lépe vyteče. Před samotnou výměnou si připravte nářadí a nádobu pro vypuštění starého oleje. Postup výměny je u každého stroje specifický, nicméně ve zkratce si popíšeme základní kroky.

Zahřátý motocykl postavte na stojan, pod něj umístěte dostatečně velkou nádobu. Povolte vypouštěcí šroub (některé motorky mají dva vypouštěcí šrouby). Olej začne vytékat, pro urychlení procesu povolte nalévací víčko. Očistěte magnet vypouštěcího šroubu od kovových špon. Motorku nakloňte směrem k vypouštěcímu otvoru, vyteče zbytek oleje. Důkladně vyčistěte dosedací plochy šroubu a otvoru a utáhněte na požadovaný moment. Odšroubujte víčko olejového filtru, vyjměte jej. Nový filtr zalejte olejem, správně nainstalujte a víčko namontujte zpět. Nyní je třeba doplnit nalévacím otvorem adekvátní množství oleje.

Poté motorku nastartujte, chvíli nechte běžet a vypněte. Po cca 5 minutách, jakmile olej steče do spodní části motoru, zkontrolujte jeho hladinu. Kontrolu provádějte buď pohledem na olejoznak (okénko v motoru), měrkou (tu pouze zasuňte bez zašroubování) nebo kontrolním šroubem (olej musí vytékat, pokud tomu tak není, je třeba jej doplnit).

Interval výměny oleje závisí na typu motocyklu, u silničních motorek obvykle po 6 000 km nebo 1 roce. Naopak u motokrosových speciálů se mění olej po každém tréninku či závodu (v případě profíků), hobby jezdci cca v intervalu 5 – 8 motohodin.

5

Chladicí kapalina

Systém vodního chlazení se sestává z komponent, jako jsou chladiče (radiátory), čerpadlo, hadicové vedení a ventilátor. Chladicí kapalina cirkuluje kanálky v motoru pomocí lopatkového čerpadla, to odvádí zahřátou kapalinu zpět do chladičů, které jsou vyrobeny z hliníku (lehký a tepelně vodivý materiál), kde dochází k jejímu ochlazení. Při vyšší rychlosti se chladiče s kapalinou ochlazují proudění vzduchu, v nižších rychlostech podle teploty (určuje termostat) spíná ventilátor. Ten také často sepne při zastavení motocyklu.

Interval výměny chladicí kapaliny je stanoven na každé 2 roky. Hladinu kapaliny kontrolujeme odšroubování nalévací zátky chladiče, vrchní lamely uvnitř chladiče musí být ponořeny. Pozor, chladiče musí být studené, jinak hrozí opaření!

V případě výměny povolte nalévací zátku, dále pak výpustný šroub vodního čerpadla (najdete v manuálu) a nechte vytéct starou kapalinu. Může se stát, že na stroji nenajdete vypouštěcí šroub, poté stačí najít nejnižší bod systému, odpojit hadici a vypustit. Následně výpusť utáhněte na požadovaný moment a naplňte chladič až po okraj. Vyrovnávací nádobku je rovněž nutné doplnit mezi

6

Brzdová kapalina

Kapalinové brzdy vyžadují výměnu náplně každé dva roky. Brzdovka postupem času absorbuje vzdušnou vlhkost, čímž se výrazně snižuje její bod varu. Může se vám zdát, že brzdy fungují opravdu dobře a jdou ovládat jedním prstem, nicméně i tak se lehce stane, že kapalinu „uvaříte“, páčka se propadne a na světě je malér.

Brzdovky se rozlišují normou DOT podle bodu varu (DOT 3 – 5.1). Bod varu se dále dělí na suchý (nová kapalina) a mokrý (kapalina již s částečným obsahem vody – cca 3,5 %). Zde je přehled bodů varu (suchý/mokrý): DOT 3:205/140°C, DOT 4:230/155°C, DOT 5+5.1:260/180°C.

Výměnu zvládnete hravě sami doma (lepé samozřejmě ve dvou), alespoň tedy u motorek bez systému ABS (u mašin s ABS výměnu raději svěřte servisům). Odšroubujte víčko nádobky, na odvzdušňovací šroub u brzdového třmenu nasaďte gumovou hadičku. Plochým klíčem povolte odvzdušňovací šroub a současně mačkejte brzdovou páčku. Jakmile páčka dojde nadoraz k řídítku, šroub utáhněte. Sledujte hladinu kapaliny v nádobce a včas dolejte novou (nesmí se stát, že dojde a systém nasaje vzduch). Proces několikrát zopakujte, páčka bude postupně tvrdnout, systém se dokonale odvzdušní a kapalina vymění.

Brzdový kotouč měníme tehdy, je-li poškozený nebo je na něm výrazná drážka (výrobce předepisuje i minimální tloušťku kotouče, který jednoduše změříte posuvkou). U brzdových destiček pravidelně sledujeme tloušťku, která nesmí klesnout pod 1 mm.

7

 5. Filtry

Pokud si nejste jistí, jaký typ filtru máte objednat, pomůže vám přehledný katalog HIFLO FILTRO.

Olejový filtr

Jak jsme již zmínili v předchozí kapitole, při výměně olejové náplně dochází i k výměně olejového filtru. Zde je opět specifické, o jaký typ motocyklu se jedná. Někteří výrobci předepisují výměnu filtru s každou výměnou oleje, jiní zase ob jednu či ob dvě. Řiďte se pokyny v uživatelské příručce, každopádně novým filtrem s novým olejem chybu určitě neuděláte.

HF-prodsbg

Vzduchový filtr

Přísun čistého vzduchu k vytvoření zápalné směsi obstarává vzduchový filtr. Jeho hlavním úkolem je zabránit průchodu nečistot do sání.

Existují dva základní typy vzduchových filtrů:

Papírový

Tímto typem je vybavena většina silničních motorek. Jedná se o papírovou vložku, která je umístěna v airboxu. Interval výměny je u každé motorky odlišný (jednak záleží na počtu ujetých kilometrů, ale i podmínkách provozu). Papírové filtry se mění vždy za nový. Výměnu provádějte pravidelně. V případě silně znečištěného filtru může dojít ke ztrátě výkonu.

Molitanový

Filtr vyrobený z molitanu vždycky najdeme u motokrosových/enduro mašin, navíc je napuštěný speciálním olejem, který odpuzuje vodu. Hlavním důvodem, proč se zde nepoužívají papírové vložky, je možnost opětovného vyprání. MX a enduro motorky jsou konstruovány pro provoz v extrémních podmínkách, a tak je potřeba po každém závodu, tréninku nebo vyjížďce filtr vyprat. Profíci filtr mění rovnou za nový. Každopádně ho stačí vyprat ve speciálním čistícím přípravku, poté opláchnout obyčejným saponátem nebo vodou. Jakmile uschne, filtr znovu napustíme olejem (ten je k dostání ve spreji či plechovce) a je připraven k dalšímu použití.

9

6. Zapalovací svíčky

Bez jiskry si ani neškytne! Zapalovací svíčky jsou nepostradatelnou součástkou chodu zážehového motoru. Interval výměny svíček je stanoven na každých 24 tisíc km (v průměru, přesnou hodnotu zjistíte v manuálu). K výměně používáme speciální klíče na svíčku, samozřejmě je možné použít i ty klasické, vždy záleží na konkrétních dispozicích. V naší nabídce naleznete klasické svíčky, iridiové, platinové nebo pro závodní účely.

Svíčky se mohou lišit i počtem elektrod (např. svíčka se třemi elektrodami má delší životnost, ale je dražší). U svíček sledujeme zbarvení – barva signalizuje nastavenou směs, v ideálním případě je cihlová. Pokud je svíčka černá, směs je moc bohatá (víc paliva než vzduchu), pokud je bílá, směs je naopak chudá (víc vzduchu než paliva).

U svíček nastavujeme i tzv. odtrh, tj. vzdálenost mezi elektrodami. Měříme pomocí listové měrky.

10

 

7.  Pneumatiky

V jedné stopě je správné obutí alfou omegou. Jediné, co vás drží pevně na vozovce, jsou právě pneumatiky a jejich malé styčné plochy. Kdy je vhodné pneumatiku vyměnit? Těch impulsů může být vícero. Nedostatečná hloubka dezénu (dle zákona min. 1,6 mm), poškození, vyjetá rovná ploška, ale i stáří. Obecně se doporučuje měnit motocyklové pneumatiky alespoň každé 4 roky, pokud je do té doby nesjedete. Guma po letech ztrácí původní fyzikální vlastnosti, tvrdne a stává se nebezpečnou.

U pneu pravidelně kontrolujte tlak. Ten se měří na studených, jízdou nezahřátých pneumatikách. Správný tlak závisí na rozměru a typu motocyklu (cca 2 – 2,5 baru). Přesné hodnoty huštění najdete opět v manuálu. V případě, že jezdíte ve dvou, je potřeba upravit i tlak v přední a zadní pneumatice.

Na cesty nezapomínejte mít sebou opravné sady pneu.

11

U silničních motorek hovoříme o bezdušových pneumatikách. Na ráfku, stejně jako u osobního auta je navlečená samotná pneumatika. Kola s drátovým výpletem (motokros/enduro, cestovní enduro), jsou navíc vybavena duší. Takové pneumatiky se mění v závislosti na opotřebení, u profi jezdců klidně na každý závod nové. MX a enduro pneu hustíme na tlak cca 0,8 – 1 bar. Existuje i bezdušové řešení, se kterým se setkáte pod označení MOUSSE či TUBLISS.tubliss

8. Akumulátor

Baterii věnujeme pozornost především v zimním období, kdy motorka odpočívá, a akumulátor přes zimu párkrát nabijeme. Jenže i během sezóny bychom na baterku neměli zapomínat. Alternátor v motocyklu sice baterii stále dobíjí, jenže ne na 100 %, ale cca na 80 %. Jakmile akumulátor nebude dobíjen naplno, jeho kapacita začne nenávratně klesat.

V dnešní chytré době máme i chytré nabíječky, které celý proces hodně usnadní. Nejenže tyto smart nabíječky baterii nepřebijí, dokonce disponují udržovacím nebo oživovacím programem. Baterka, která se na první dobrou jeví jako po smrti tak může být pomocí chytré nabíječky znovu oživena. Udržovací program je skvělý pro zimní období, kdy na podzim baterii připojíme a na jaře rovnou z nabíječky namontujeme zpátky do motorky v plné kondici.

Obyčejné akumulátory jsou naplněny elektrolytem, zde je potřeba kontrolovat hladinu jednotlivých segmentů a případně ji doplnit. U gelových je až na nabíjení provoz v podstatě bezúdržbový.

13