Zazimování motorky – aneb jak uložit svoji mašinu k zimnímu spánku

1. Úvod

Musíme se smířit s faktem, že v našich končinách jsou motocykly sezónní záležitostí. Ačkoliv jsou zimy v posledních letech čím dál mírnější a někteří odvážlivci jezdí téměř nepřetržitě, převážná většina svůj motocykl a vlastně i sebe nechá přes zimu odpočívat.
Existuje několik „typů“ motorkářů, někteří najednou desítky tisíc ročně a údržba motorky je jejich denní chleba (ti si se zazimování jistě vědí rady), ale pak jsou tu i ti, kteří natočí sotva pár stovek kilometrů a je rozhodující, jak svůj motocykl do další sezóny připraví, když údržbě nevěnují přes rok tolik pozornosti.
Zimní období nemusí nutně znamenat pouze odstávku a zazimování, ale je právě vhodným časem pro větší servis či nejrůznější úpravy, montáže doplňků, zkrátka věcí, na které v rozjeté sezóně nebyl čas.
No, a aby na vás z jara nevykoukla řada nepříjemností, měli byste motorce dopřát trochu té péče. Ptáte se, jak nejlépe připravit mašinu k zimnímu spánku? Pojďme si v několika bodech shrnout to nejdůležitější!

2. Mytí/čištění motocyklu

Než se pustíte do šroubování, vyměňování a dalších činností, motocykl nejprve důkladně umyjte, to je prostě základ. Určitě není dobré a ani příjemné servisovat špinavou mašinu, nečistoty se snadno dostanou do míst, kde nemají být a akorát si přiděláte práci.
Pokud vlastníte silniční motocykl, bohatě si vystačíte se zahradní hadicí, pomocí níž stroj pohodlně opláchnete a nečistoty odmočíte. Na špinavou a suchou motorku nikdy nesahejte hadrem či houbou, nejprve řádně odmočte, mohli byste totiž nenávratně poškodit lak. Jakmile máte odmočeno, přichází na řadu ruční mytí. Zde se neobejdete bez mycí houby, kartáče a čisticích prostředků. V naší nabídce je jich celá řada, například ekologicky odbouratelné nano prostředky s vysokou účinností.
V případě, že sedláte motokrosovou či enduro/cestovní enduro motorku, určitě byste se měli poohlédnout po vysokotlakém čističi. Velké množství bláta a znečištění vyžaduje daleko větší úsilí, se kterým vám vapka rozhodně pomůže, ušetří čas i nervy. Je pravdou, že MX a enduro speciály spíš nezimujeme, ty jezdí skoro celý rok, ale využití vapky je stejné jako v případě cestovního endura.
Máme umyto, nyní věnujme pozornost řetězu a jeho vyčištění, přesněji řečeno odmaštění. K důkladnému zbavení všech nečistot a prodloužení životnosti řetězu a celé sady používáme kvalitní čističe a kartáče, které jsou určeny speciálně pro údržbu řetězu.
Kapotáž a lak motocyklu doporučujeme ošetřit finální vrstvou nano keramické kosmetiky, která pomáhá z povrchu odpuzovat vodu, špínu i nečistoty a velmi snadno se udržuje.
Tématu se více věnujeme v článku „Čištění a údržba motorky“.

mytí motocyklu

 

3. Konzervace důležitých součástí

Jakmile se nám podařilo motorku zbavit nečistot a perfektně naleštit, přejdeme k ošetření důležitých pohyblivých částí, které vyžadují konzervaci.
Řetěz máme již dokonale vyčištěný, nyní je ho potřeba namazat adekvátním přípravkem, tedy podle typu motocyklu (silniční nebo off-road). Dostatečně namazaný řetěz po pár minutách otřeme hadrem, na jeho povrch se nebude lepit prach a nečistoty. Kromě mazání zkontrolujeme i jeho napnutí (v manuálu zjistíte správné prověšení a bod, ve kterém se měří).
Pokud máte čas a chuť, vaše motorka jistě ocení i promazání ložisek (v kolech, krku řízení, přepákování apod.). Dále doporučujeme běžným mazivem, např. univerzálním WD-40 ošetřit pohyblivé části jakou jsou čepy stupaček, hlavního a bočního stojanu. Pozor, bowdeny ani lanka se nesmí mazat, jsou opatřeny teflonovou vrstvou, kterou bychom pouze narušili, a na mastném povrchu by ulpíval prach.
Jestliže sedláte chopper, nejspíš na něm nechybí kožené či koženkové doplňky. Ty buď na zimu úplně sundejte, nebo je ošetřete příslušnou kosmetikou.

muc-off motorcycle protectant

 

4. Provozní kapaliny

Nastal čas podívat se na kapaliny, bez kterých by to na motorce skutečně nešlo. Ne všechny je vhodné před zimou vyměnit, některé vyžadují správnou hladinu, s jinými zase neotálejme a vyměňme je včas.
Palivo
Obecně se doporučuje natankovat plnou nádrž, a to vysokooktanovým benzínem. Plnou nádrž tankujeme z důvodu koroze, u novějších motocyklů je sice zpravidla plastová, ale i tak zabráníme kondenzaci vzdušné vlhkosti v nádrži. Dnes je na většině čerpacích stanicích k dostání stooktanový benzín, který neobsahuje biosložky jako notoricky známý a nejrozšířenější Natural 95. Ten zmíněné bio složky bohužel obsahuje, váže na sebe vodu a po delší zimní odstávce může způsobit značné potíže. Pokud i přesto zvolíte obyčejnou devadesát pětku, měli byste do nádrže přidat aditiva, které chrání palivový systém a váží na sebe vodu.
V případě, že vlastníte motocykl s karburátory, je nutné z nich benzín vypustit. Mohlo by dojít k zalepení trysek. Se vstřikování není potřeba nic dělat.

Olej

Velice diskutované téma napříč motorkáři. Měnit před zimou nebo až na jaře?
Když budete měnit olej na podzim, jeho kvalita do jara mírně utrpí vlivem přítomného vzduchu. Rozhodnete-li se pro jarní výměnu, olej bude starší, zvýší se jeho kyselost a v motoru se vytvoří úsady z předchozího provozu.
Zkrátka pokud má olej přes sezónu už něco najeto, určitě se vyplatí výměna před zimou. Olejovou náplň společně s předepsaným filtrem měníme na zahřátém motoru dle postupu stanoveným výrobcem.
U dvoutaktních motocyklů se mění převodový olej, pravidla jsou opět stejná.
Zkontrolujte hladinu oleje pomocí kontrolního šroubu či okénka.
Při výměně jistě oceníte příslušenství, jakým jsou vypouštěcí nádoby, magnetické misky, trychtýře apod.

Chladicí kapalina

V dnešní době je drtivá většina motorek chlazena vodou, respektive nemrznoucí chladicí kapalinou. Pokud mašinu ustájíte přes zimu ve vytápěných prostorech, není se čeho bát. Samozřejmě je dobré zkontrolovat hladinu, případně vyměnit dle intervalu stanovených výrobcem (obvykle se doporučuje každé 2 roky). Pokud byste stroj odstavili tam, kde jsou možné teploty až pod bodem mrazu a neměli kvalitní (nezředěnou a starou kapalinu), může se stát, že voda v celém okruhu (chladiče, hadice, motor) zamrzne a způsobí nemalé problémy.
V případě, že stroj vystavíte mrazu, doporučujeme výměnu chladiva za nové.

Brzdová kapalina

Současné motocykly jsou vybaveny kapalinovými brzdami, které vyžadují výměnu náplně každé dva roky. Brzdovka totiž absorbuje vzdušnou vlhkost, čímž se výrazně snižuje její bod varu. Brzdová kapalina stárne opravdu rychle, proto je lepší ji měnit na jaře, ovšem zásadní chybu s výměnou před zimou neuděláte. Pořád lepší, než ji neobnovit vůbec a na jaře máte přichystáno. Minimálně zkontrolujte hladinu ve vyrovnávací nádobce.

oleje

 

5. Akumulátor

Akumulátor je jedna z nejchoulostivějších komponent při zazimování. Baterky obecně nemají rády zimu. Čím nižší teplota, tím rychleji se vybíjí a ztrácí na životnosti. Proto je lepší ji na zimu odpojit, vyndat a uskladnit v teple a suchu, například doma v bytě. Takovou baterku byste měli před uskladněním naplno nabít, ideálně ji připojit na nabíječku s udržovacím programem.
Pokud mašinu ustájíte v teple, baterku v ní klidně nechte, jen ji odpojte a párkrát za zimu nabijte.
U levnějších elektrolytových je potřeba zkontrolovat stav elektrolytu, popřípadě jej doplnit. U gelových stačí pouze pravidelné dobíjení.

yuasa

6. Pneumatiky

Pozornost věnujme i pryžím, teď máme na mysli ty kulaté věnce, které spojují motorku pevně se zemí. Abyste na jaře neusedli za řídítka a v první zatáčce nežasli, proč se mašina nechce ochotně skládat do zatáček a proč se vám zdá i v přímém směru nestabilní. V tomto případě by na vině mohla být nežádoucí ploška, která vznikne naprosto jednoduše, a to špatným skladováním/odstavením.
Nejlepší způsob, jak tomu zabránit je dostat přední i zadní kolo do vzduchu. Některé motocykly jsou vybaveny centrálním stojanem, zde je o starost méně. Většina má však pouze boční/pohotovostní stojánek, a tak je dobré zauvažovat o koupi zvedáku. V naší nabídce naleznete zvedáky jak pro přední, tak zadní kola, ale i kombinované. Navíc je využijete po celou sezónu, například při údržbě řetězu, výměně ložisek v kolech či pneumatik.
Pokud se rozhodnete stroj uložit k zimnímu spánku jen tak, na boční stojánku, nafoukejte o něco více, než jste zvyklí. Pneumatika se pak při dotyku se zemí tolik nedeformuje, nicméně i přesto je důležité během zimy s koly pravidelně otáčet.

pneumatika

 

7. Prostor pro uskladnění

Nejlepší místo je doma v obýváku! Stejný názor nejspíš nebude sdílet vaše drahá polovička, ale můžete to zkusit.
Ideální prostor by měl vypadat následovně: stabilní teplota, sucho, bezpečnost. Při prudkých výkyvech teplot dochází k tvorbě vzdušné vlhkosti, což je pro motorku nežádoucí. Místo by mělo být zároveň zabezpečené proti krádeži. Vůči zlodějům se můžete bránit například zámkem kotouče, brzdové páčky, řetězem nebo alarmem, které máme rovněž v nabídce.
Jakmile zvolíte ideální místo, je dobré motorku ještě přikrýt, aby se na ni neprášilo, neodřela se nevhodnou manipulací apod. Na trhu jsou nejrůznější druhy motocyklových plachet, při výběru dejte pozor, aby byla plachta určená k vnitřnímu použití a vyrobena z prodyšného materiálu.
No a na závěr nezbývá než jen říct, kdo je před zimou připraven, na jaře není překvapen!

plachta moto